PERUSOPETUKSEN ARVIOINTI ON UUDISTUNUT
Opetushallitus on uudistanut perusopetuksen arviointia. Kouluissa on ryhdytty 1.8.2020 alkaen noudattamaan uudistettuja arviointikäytänteitä. Edelleenkin osa aiemmista määräyksistä on voimassa – esimerkiksi oppiainekohtaiset oppimisen tavoitteet sekä 6. ja 9. luokkien valtakunnalliset hyvän osaamisen kriteerit (numero 8) ovat ennallaan.
PERUSOPETUKSEN ARVIOINTI ON UUDISTUNUT
Opetushallitus on uudistanut perusopetuksen arviointia. Kouluissa on ryhdytty 1.8.2020 alkaen noudattamaan uudistettuja arviointikäytänteitä. Edelleenkin osa aiemmista määräyksistä on voimassa – esimerkiksi oppiainekohtaiset oppimisen tavoitteet sekä 6. ja 9. luokkien valtakunnalliset hyvän osaamisen kriteerit (numero 8) ovat ennallaan.
Arviointi muuttuu kaikilla luokka-asteilla
Arvioinnin muutokset koskevat kaikkia perusopetuksen luokkia, mutta ne näkyvät eräillä luokka-asteilla muita enemmän. Jatkossa
- Numerotodistus annetaan keväällä kaikille vuosiluokkien 4-9 oppilaille
- Sanallinen arviointi jatkuu lukuvuositodistuksissa vuosiluokilla 1-3
- Yksilöllistettyjä oppimääriä opiskelevat sekä toiminta-alueittain järjestettävän opetuksen piirissä olevat oppilaat voivat saada sanallisen arvion vuosiluokasta riippumatta; sama mahdollisuus on suomen kieltä opettelevilla päättötodistusta lukuunottamatta
- Työskentelyn, laaja-alaisen osaamisen ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien eri oppiaineiden arviointi tapahtuu osana oppiaineen arviointia, kunkin oppiaineen arvioinnin sisällä
- Välitodistus (nk. “joulutodistus”) laajenee alemmille vuosiluokille siten, että 6-9 luokkien oppilaat saavat numerotodistuksen. Mäntsälässä välitodistus annetaan tänä kouluvuonna oppilaille 5.2.2021 mennessä.
- Arviointikeskusteluja ei enää käydä, vaan oppilaat ja heidän huoltajansa osallistuvat oppimiskeskusteluun. Oppimiskeskustelun järjestelyt ja osallistujien määrä vaihtelevat hieman vuosiluokittain, esimerkiksi 8. ja 9. luokilla huoltajan osallistuminen on vapaaehtoista tai huoltaja ei osallistu.
- Oppimiskeskusteluja järjestetään ensimmäisellä luokalla kaksi (toinen syys- ja toinen kevätlukukaudella) ja muilla vuosiluokilla yksi. Oppimiskeskustelun sisältöä ei ole välttämätöntä dokumentoida, mutta Mäntsälässä on työstetty yhteiset keskustelupohjat koulujen käyttöön vuosiluokalle 1 (kaksi keskustelupohjaa) sekä yhteinen pohja vuosiluokille 2-8. Erillisen lomakkeen sijasta oppimiskeskustelua voi kirjata myös oppilaan muihin asiakirjoihin, esimerkiksi HOJKSiin.
- Formatiivista, oppimisen aikaista arviointia ei kirjata tai dokumentoida, ainoastaan summatiiviseen arviointiin vaikuttavat suoritukset ja näytöt dokumentoidaan. Opettaja voi harkita, käyttääkö hän jatkossa esimerkiksi wilman formatiivisen arvioinnin työkalua lainkaan.
Arviointiuudistuksen päätavoite on arvioinnin tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden lisääminen. Mäntsälän kasvatus- ja sivistyslautakunta on hyväksynyt uusien säädösten mukaiset muutokset kunnan opetussuunnitelmaan ja kouluissa käytettäviin todistuspohjiin kokouksessaan 16.6.2020.
Lisätietoa: koulun rehtori/oma opettaja/molemmat
Publicly, for teachers, for students, for the staff and for guardians
NATO (Topi Naamanka)
Published 16.9.2020